Reglementen
Endurance AutoCross België vzw
Algemeen reglement.
1. Deelnemende piloten;
- Iedere deelnemende meerderjarige piloot moet zich in het bezit van zijn geldig rijbewijs of voorlopige rijbewijs melden bij de inrichter en zich inschrijven. Inschrijvingsformulier bij de inrichter te bekomen.
- Een inschrijving kost 70€ per wagen in de S, S+, A, A+ en X klasse. Voor de jeugd betaal je 30€ en de mini buggy 10€.
- Jeugd piloten komen met hun paspoort en worden ingeschreven door zijn/haar ouder(s) of voogd. Met het ondertekenen van het inschrijvingsformulier verklaart hij de toestemming te hebben van zijn medegezinsleden en/of de niet aanwezige ouder of voogd om de jonge piloot te laten rijden. De ondertekenende ouder of voogd neemt alle verantwoordelijkheden van de "eerste piloot" in dit reglement over. Inschrijvingsformulier bij de inrichter te bekomen. Inschrijven kan tot 11:00uur.
- Bij ondertekening van het inschrijvingsformulier verklaart de piloot kennis te hebben genomen van het algemeen reglement, en het technisch reglement bestemd voor zijn klasse en zich daaraan te houden. Alle verkeerde gegevens op het inschrijvingsformulier zijn voor de verantwoordelijkheid van de eerste piloot. Foutieve gegevens met de bedoeling van fraude zullen een sanctie tot gevolg hebben.
- Enkel ingeschreven piloten die de briefing van hun reeks/categorie hebben bijgewoond. mogen deelnemen aan de wedstrijd! Bij inbreuk wordt de eerste piloot in gebreke gesteld en deze draagt dan ook alle verantwoordelijkheid.
- Het is de "eerste piloot" die als verantwoordelijke van het team beschouwd wordt. Ook valt onder zijn verantwoordelijkheid, elke eventuele schade veroorzaakt aan "officiële" voertuigen en machines voor, tijdens en na de wedstrijd. Alleen hij of zij krijgt de punten van het kampioenschap op zijn of haar naam.
- Het is ten strengste verboden onder invloed van "drank/ drugs" deel te nemen aan de wedstrijd. Preventieve alcoholcontroles zullen in willekeurige reeksen plaats vinden. De piloten welke moeten blazen zullen worden bepaald door loting. De organisator en de wedstrijdleiding heeft altijd het recht gericht piloten te laten blazen waarvan zij het vermoeden hebben dat deze te diep in het glas hebben gekeken. De gehanteerde limiet is 0,2 promille. Controle kan mogelijk zijn met uitsluiting voor het ganse team als gevolg van een eventuele overtreding.
- Het dragen van helm, lange mouwen, lange broek, bril, nekbescherming en een vaste gordel is verplicht, tijdens de keuring, wedstrijd en eventuele oefenronde!.
- Milieu! Respecteer groen & natuur alsook de richtlijnen van de plaatselijke inrichter! Ook de wegen ernaar toe en de buurt. Wagenpark is geen testparcours.
- Iedere deelnemende piloot moet een persoonlijke verzekering nemen. De prijs van een dag- of jaarverzekering is volgens tarief van NVACT. Deze verzekering telt alleen voor wedstrijden welke samen met NVACT worden gereden in België.
- Alle piloten welke de omloop betreden moeten een daarvoor voorzien polsbandje dragen. De organisator eventueel in samenspraak met de keurders doen hierop controle telkens een wagen de omloop op rijdt. Indien fraude wordt vastgesteld met de pols- of pilotenbandje wordt de wagen met alle daarop ingeschreven piloten geschorst van deelname in alle wedstrijden van Endurance Autocross België.
- Moest een niet ingeschreven piloot zich toch op de omloop begeven en schade en/of persoonlijk letsel veroorzaken wijst de organisator en de officiële van Endurance Autocross België alle verantwoordelijkheid af.
2. Deelnemende wagens;
- Alle wagens dienen te worden aangeboden ter keuring alvorens naar de inschrijving te gaan. Het is mogelijk een dag- (2€) of jaarkeuring (5€) te nemen. De wagen moet in degelijke staat worden aangeboden voor keuring. Het keuringsbewijs hebt u nodig voor je inschrijving en voor de remmentest welke voor uw eerste reeks wordt gedaan.
- Alle ingeschreven wagens moeten voorzien zijn van een duidelijk deelnemingsnummer toegekend door de organisator. Het nummer moet op een achtergrond van 25x30 cm met cijfers van min 20x20cm. DUIDELIJK leesbaar zijn (daknummerbord).
- Iedere wagen meetellend voor de einduitslag moet voorzien worden van een transponder (af te halen na inschrijving onder waarborg) overeenstemmend met het ingeschreven nummer. Pas of rijbewijs en/of waarborgkaartje afgeven als waarborg. Voorzie een gat van 10mm in het dak van je wagen voor het plaatsen van de transponder.
- Een gaas en/of net aan de deur van de bestuurderszijde en de halve voorkant van de voorruit (bestuurders zijde) is verplicht.
- Alle ruiten, lichten (origineel), buitenspiegels, binnenbekleding, sier/stootlijsten, alsook eventueel trekhaak met FRAME moeten verwijderd worden.
- Kunstof bumpers moeten bij voorkeur verwijderd zijn. Echter voor wagens welke ook voor sprintreeksen worden gebruikt kunnen deze blijven staan indien ze extra degelijk zijn vast gemaakt. De binnen zijde van de bumper moet dan zichtbaar en controleerbaar zijn.
- LPG-installaties zijn verboden!
- Iedere wagen moet voorzien zijn van een duidelijk gemerkte "sleepoog" voor en achter onderin. Niet vooruitstekend (ketting in lus of dergelijk) mag in geen geval voorbij de bumper komen.
- De pilootstoel moet degelijk bevestigd zijn en voorzien van een kopsteun (origineel of niet)
- Alle buizen van de koeling van en naar de radiator welke door de bestuurders ruimte lopen moeten worden geïsoleerd of moeten afgeschermd worden zodat rechtstreeks contact door de mens niet mogelijk is.
- De batterij moet degelijk (extra) vastgelegd worden en afgeschermd zijn. De PLUS born MOET geïsoleerd zijn!
- Voor de jeugd, A, A+ en X klasse moet de wagen voorzien zijn van een extern bedienbare stroomonderbreker. Deze moet aan de rechterkant van de wagen staan en gemakkelijk bereikbaar zijn van buiten de wagen. De wagen moet stilvallen bij bediening van de stroomonderbreker.
- Voor de S en S+ klasse mag er een stroomonderbreker geplaatst worden maar is het niet verplicht.
- Een terugslagklep op de verluchting van de benzinetank is verplicht.
- De wagens mogen geen uitstekende scherpe of loshangende onderdelen hebben bij aanvang van de wedstrijd.
- Alle achter aangedreven auto's moeten voorzien zijn van (degelijke) spatlappen 3/2 van breedte band en MAX 20cm van de grond!
- Zijdeuren of naargelang de klasse vervangende platen zijn verplicht! ( min 2/3 van de deurhoogte).Eventueel open dak moet afgedekt worden met gelaste plaat.
- Alleen voor de S klasse en de S+ klasse word een minimum van twee houten "balken" tussen dak en bodem (min70x180mm) waarvan 1 naast de piloot en 1 achter de bestuurderszetel toegestaan. Een rolkooi met extra bescherming binnenkant van de bestuurders deur word wel ten zeerste aangeraden!! We denken er aan om dit vanaf 2025 algemeen te verplichten. Je kan maar beter voorbereid zijn
- Alle wagens van de jeugd, A, A+ en X klasse moeten voorzien zijn van een rolkooi (min 40mm), degelijk bevestigd op min 4-6 punten op het chassis (bodem). Tussen buis en bodem dient een plaat van minimaal 3mm dik en 10 op 10 cm groot te worden gelast. De rolkooi moet de bestuurdersplaats omringen. Een extra bescherming aan de binnenkant van de bestuurderszijde word ten stelligste aangeraden!
- Iedere deelnemende wagen moet voorzien zijn van een degelijk werkende reminstallatie (4 wielen blokkeren!)
- Iedere deelnemende wagen MOET voorzien zijn van 1, liefst 2 continu brandende stof/stand (anticrash) lichten achter op de wagen en MIN 1, liefst 2 stoplicht(en) achter op de wagen. Alles type mistlicht min 21W ( rood!) en gescheiden van elkaar.
- De wagens die niet voldoen aan het technisch reglement bestemd voor hun ingeschreven categorie zullen niet mogen deelnemen aan de wedstrijd binnen het kampioenschap.
- BANDEN:
Op de trekkende wielen mag men rijden met:
- Eurocrossbanden of soortgelijke. De maximum toegelaten afmetingen van de dwarsuitsnijdingen is 14mm breed en 14mm diep. Dit zijn de groeven welke van binnen naar buiten over de band gaan. De groeven in langs richting, rond de band rond zijn vrij.
- Tevens alle gebruikelijke straat/sneeuwbanden (M/S) al of niet uitgesneden met een maximale diepte van 6mm. Breedte uitsnijdingen onbeperkt. Dit is zo voor alle categorieën. Bij slechte weersomstandigheden kan na overleg van de wedstrijdleiders en inrichters uitzonderlijk een ander type band toegelaten worden per categorie/reeks.
3- Categorieën;
S klasse;
- Volledige originele wagen (geen 4x4 ,verlaagde of verbrede kevers ,zelfbouw, ed ).
- Alle wagens moeten voldoen aan alle punten beschreven in het hoofdstuk " Deelnemende wagens". Alleen het plaatsen van een kelk is toegestaan. Verder is geen enkele vorm van tuning toegestaan!!
- De uitlaat moet degelijk en extra vast liggen en achteraan of zijdelinks uitmonden en mag binnen geplaatst worden, maar wel volgens de regels der kunst en met daartoe dienende materialen. Niet onderin! MAX 90db, ook tijdens de wedstrijd!!
- Het dak nummerbord moet een witte achtergrond met zwarte cijfers hebben.
- Koetswerk, motor (originele carburatie/injectie), gehele aandrijflijn met versnellingsbak en ophanging blijft origineel, merk en type gebonden! Auto moet origineel bestaan hebben, motor versus koetswerk. Geen sperdifferentieel en of versterkte (klauw geschakelde) versnellingsbak, ook al is deze origineel!
- Koetswerk mag niet ingekort worden. Deuren mogen dicht gelast worden, het zij met MAX 3 tot 5 lasnaden van elk 5 cm. Het kofferdeksel mag enkel op 2 punten (lasnaad van 5cm) dichtgelast worden, de binnen ruimte (kofferruimte) moet volledig waarneembaar zijn
- Alle componenten blijven op de originele plaats! (batterij, radiator, luchtfilter, enz., degelijk vast gelegd)
- Geen enkele versterking of versteviging van het koetswerk is toegestaan, uitgezonderd de rolkooi (zoals in hoofdstuk " Deelnemende wagens" beschreven). Deze mag alleen met de bodem (chassis) verbonden zijn op 4, max. 6 punten binnen de ophangingpunten (vering/ schokbrekers) van de wagen. De rolkooi mag op geen andere plaats met het koetswerk verbonden worden.
- Deze wagens mogen een carterbeveiliging hebben! Gericht naar het milieu en niet ter versterking van de wagen. Niet verbonden met voorste bumper.
- Alle kunststof binnenspatborden moeten verwijderd zijn! De bumpers mogen op de originele plaats (bumpersteunen) vervangen worden door een ijzeren buis van max. 1m lang en een diameter van max 50mm. De combinatie buis en kunstofbumper mag NIET!
- Velgen mogen niet versterkt worden.
- Iedere wagen moet over een goedwerkend remsysteem beschikken !!
S+ Klasse;
- Originele wagen (geen verlaagde of verbrede kevers, 4x4, zelfbouw, enz.).
- Het dak nummerbord moet een groene achtergrond met witte cijfers hebben.
- Alle wagens moeten voldoen aan het hoofdstuk " Deelnemende wagens".
- Koetswerk, motor (originele carburatie/injectie) en aandrijflijn met versnellingsbak blijft origineel, merk, type en plaats gebonden! Auto moet origineel bestaan hebben, motor versus koetswerk. Geen sperdifferentieel en/of versterkte (klauw geschakelde) versnellingsbak. Ook al is deze origineel!
- Het koetswerk mag niet ingekort worden! Enkel de deuren mogen volledig dicht gelast worden. Het kofferdeksel mag enkel op 2 punten (lasnaad van 5cm) dichtgelast worden, de binnen ruimte (kofferruimte) moet volledig waarneembaar zijn. De reservewielkom mag vervangen worden door een dunne plaat. (niet volledig afgelast, max 5 lasnaden van 5cm)
- De originele vering/ophanging blijft, maar enkel de draagarmscharnierpunten en veren mogen verstrekt worden. (Geen "Proflex", ea. Schokbreker / veercombinaties)
- Radiator, batterij, uitlaat en benzinebak (leidingen) mogen binnen geplaatst worden volgens de regels der kunst. Behoorlijk vastliggen, afgeschermd zijn en in de voorziene, daartoe dienende materialen gemaakt zijn.
- De uitlaat max.90db, (ook tijdens de wedstrijd) moet degelijk vastliggen en achteraan of zijdelinks uitmonden (niet onderin)!
- Deze wagens mogeneen carterbeveiliging hebben! Gericht naar het milieu en niet ter versterking van de wagen. Niet verbonden met voorste bumper.
- Alle kunststof binnenspatborden moeten verwijderd zijn. De eventueel verwijderde voor- en achterbumpers mogen vervangen worden op de oorspronkelijke plaats door een vierkante of ronde buis. (max 2mm dik en een diameter van max 50mm) De uiteinden van de bumpers moeten afgerond of schuin zijn (geen scherpe uithoeken) en moeten aan beide zijde 15cm binnen de breedte van het koetswerk blijven. De combinatie buis en kunstofbumper mag NIET!
- De rolkooi zoals beschreven in hoofdstuk " Deelnemende wagens" en eventuele verstevigingen mogen op meerdere punten met het koetswerk verbonden zijn, doch binnen de bovenste bevestigingspunten van de ophanging (vering/schokbrekers).
- Geen enkele versteviging of versterking buitenkant van de wagen is toegestaan!
- Beperkte tuning toegestaan! (alleen In- en uitlaat) - (kelk of spaghetti)
- Velgen mogen versterkt worden.
- Iedere wagen moet over een goedwerkend remsysteem beschikken !!
A Klasse;
- Alle wagens moeten voldoen aan de punten beschreven in het hoofdstuk "Deelnemende wagens"
- Het dak nummerbord moet een gele achtergrond met zwarte cijfers hebben.
- Geen 4x4, zelfbouw, verlaagde / verbrede kever, enz. zijn toegestaan in deze categorie.
- Wagens moeten gebouwd zijn vanaf een in de handel bestaand model/ type. De originele bodemplaat moet behouden blijven. Enkel de reservewielkom mag verwijderd worden.
- Koetswerk en motor(max. 2000cc)zijn type, merk en plaats gebonden.
- De originele ophanging (principe & draagarmen) t.o.v. koetswerk blijft, maar enkel de veren en schokbrekers alsook de draagarmscharnierpunten mogen vervangen/versterkt worden door "Proflex" & andere schokbreker/veer combinaties. Geen zelf ontworpen ophanging (draagarmen ed)
- Alle mechanische componenten (radiator, batterij, uitlaat, leidingen, enz.) die verplaatst en/of vervangen worden, moeten degelijk vastliggen en uitgevoerd worden volgens de regels der kunst met de daartoe dienende materialen. Koelsysteem & uitlaat moet afgeschermd zijn t.o.v. de piloot en mededingers.
- De uitlaat max 90db,(ook tijdens de wedstrijd !) moet degelijk vastliggen en achteraan of zijdelinks uitmonden (niet onderin)!
- Iedere vorm van tuning (motor en aandrijflijn) met uitzondering van turbo of compressor, origineel of niet zijn toegestaan.
- In beperkte mate is iedere versteviging en/of versterking van deze wagens toegestaan.
- (Geen "Bangers of Mad-Max" cars !!!)
- Wielkappen en/of spatborden en voor de achtertrekkers slijklappen zijn verplicht!! (op de aangedreven wielen)
- De wagens mogen geen scherpe uitsteeksels hebben. Bumpers moeten afgeronde & gesloten uiteindes hebben.
- Iedere wagen moet over een goedwerkend remsysteem beschikken!!
A+ Klasse;
- Alle wagens moet voldoen aan de punten beschreven in het hoofdstuk " Deelnemende wagens".!!
- Het dak nummerbord moet een rode achtergrond met witte cijfers hebben.
- Wagens moeten gebouwd zijn vanaf een in de handel bestaand model/ type. De originele bodemplaat (chassis) moet voor 2/3 behouden blijven.
- Geen zelfbouwers (sprinter), kevers met motorfietsmotor, SSV's of volledige buizenframes.
- Kevers verlaagt of niet voorzien van een automotor al of niet VW zijn toegestaan.
- Originele 4x4 personenwagens (standaard 4x4) zijn toegelaten. (geen zelfbouw 4x4)
- Motor zonder cc beperking !! Geen moto motoren.
- Alle mechanische componenten (radiator, batterij, uitlaat, leidingen, enz.) die verplaatst en/of vervangen worden, moeten degelijk vastliggen en uit gevoerd worden volgens de regels der kunst met de daartoe dienende materialen! Koelsysteem & uitlaat moet afgeschermd zijn t.o.v. de piloot en mededingers.
- De uitlaat max 90db, (ook tijdens de wedstrijd) moet degelijk vastliggen en achteraan of zijdelinks uitmonden (niet onderin)!
- Wielkappen en/of spatborden en voor de achtertrekkers slijklappen zijn verplicht!! (op de aangedreven wielen)
- Iedere vorm van tuning en versteviging zoals in cat. A zijn toegestaan (vrij).
- De ophanging (vering ,ophangingsprincipe, schokbrekers, enz.) mag gewijzigd, verplaatst, versterkt en/of vervangen worden. (vrije keuze )
- De wagens mogen geen scherpe uitsteeksels hebben. Bumpers moeten afgeronde & gesloten uiteindes hebben.
- Iedere wagen moet over een goedwerkend remsysteem beschikken !!
X Klasse;
- Het dak nummerbord moet een blauwe achtergrond met witte cijfers hebben.
- Iedere wagen moet voldoen aan de punten beschreven in het hoofdstuk " Deelnemende wagens", met dit verschil dat deze wagens niet moeten gebouwd zijn vanaf een in de handel bestaand model /type koetswerk.
- Voor alle; auto's , kevers , zelfbouw- 4x4 , plateau's , SSV's enz., is de motor (ook moto motors) en het koetswerk/frame, niet merk en plaats gebonden !!! (geen jeeps)
- Alle mechanische componenten (radiator, batterij, uitlaat, brandstoftank, leidingen, stuurinrichting, motor, enz.) die verplaatst en/of vervangen worden, moeten degelijk vast liggen en uitgevoerd worden volgens de "regels der kunst" met de daartoe dienende materialen. Koelsysteem & uitlaat moet afgeschermd zijn t.o.v. de piloot en mededingers.
- De uitlaat max 90db, (ook tijdens de wedstrijd) moet degelijk vastliggen en achteraan of zijdelinks uitmonden (niet onderin)!
- Wielkappen en/of spatborden en voor de achtertrekkers slijklappen zijn verplicht!! (op de aangedreven wielen)
- Iedere vorm van tuning en versteviging is toegestaan. (vrij) Geen "Bangers" of "Mad-Max cars" !!!
- De complete ophanging mag gewijzigd, verplaatst, versterkt en/of vervangen worden.
- De wagens mogen geen scherpe uitsteeksels hebben.
- Iedere wagen moet over een goedwerkend remsysteem beschikken !
Jeugd klasse;
- Jeugd piloten mogen deelnemen vanaf de dag dat ze 14 jaar worden tot en met het jaar dat ze 18 jaar worden.
- Ze moeten van één van beide ouders of voogd toestemming hebben om te mogen deelnemen.
- De jeugd piloten moeten een voldoende veilige stuurvaardigheid hebben voor ze deelnemen aan onze wedstrijden. Als de wedstrijdleiding of inrichter beslist dat dit niet zo is moeten zij onmiddellijk de wedstrijd staken of mogen zij niet starten.
- Alle wagens moeten voldoen aan alle punten beschreven in het hoofdstuk " Deelnemende wagens" uit het algemene reglement en aan alle punten beschreven in de "S of S+ klasse" met uitzondering van de cilinderinhoud en het dak nummerbord. Een rolkooi en externe stroomonderbreker is voor de jeugd verplicht (geen balken toegelaten).
- De maximale cilinderinhoud is 1400cc.
- Het dak nummerbord moet een oranje achtergrond met zwarte cijfers hebben.
4- Rennerspark;
- Iedere eerst ingeschreven piloot van een wagen is aansprakelijk voor zijn standplaats alsook voor het gedrag van supporters, mekaniekers en vrienden die het team vergezellen.
- Neem achteraf uw afspanningmateriaal (lint ,naambord, piketten, enz.) mee terug! Geen piketten of tentharingen in de grond achterlaten!
- De verantwoordelijke piloot is aansprakelijk voor ieder mogelijk ongeval veroorzaakt door de teamwagen in het rennerspark en/of omloop.
- Wedstrijdleiders & inrichter zullen hier op toezien en indien nodig de nodige sanctie treffen.
- Onder iedere deelnemende crosswagen moet een waterdicht grondzeil geplaatst worden, ook wanneer die daags tevoren gebracht wordt!
- Sleutelen, tanken ed. gebeurt enkel op de voorziene standplaats en op het grondzeil! (er wordt toezicht gehouden door organisatie)
- Er mag geen enkele rijdende test van de auto in het wagenpark plaatsvinden.
- De MAX snelheid is 5km/h in het wagenpark!
- Bij de inschrijving kan een waarborg gevraagd worden i.v.m. standplaats. Deze dient in degelijke staat (geen oliesporen, onderdelen, glas en/of zwerfvuil) achtergelaten te worden. Na controle van de organisatie kan men de waarborg terug krijgen.
- Er zal geen afvalcontainer staan. U neemt uw eigen afval mee naar huis.
- Een degelijk werkend brandblustoestel (min 5kg) is aanbevolen op iedere stand.
- De waarborg wordt pas afgerekend een half uur na het afvlaggen van uw klasse!
5- Technische keuring;
- De technische keuring begint elke wedstrijddag om 07.30u s 'morgens! Het is verplicht een grondige dag of jaarkeuring te laten doen. Hiervan ontvangt u een bewijs wat u nodig hebt om in te schrijven voor de wedstrijd. Voor een eerste keuring kan u je wagen aanbieden vanaf 7u30 ongeacht de klasse waarin u uw wagen wil inschrijven al zou het handig zijn dat wagens voor de A, A+ en X klasse wat later zouden komen.
- De remmentest zal voor aanvang van het eerste deel van de wedstrijd plaats vinden.
- Wees tijdig aanwezig!! Tien minuten voor de start van een reeks worden geen keuringen meer gedaan voor de startende reeks!!
- Wagens die het technische reglement van hun categorie overschrijden worden zonder enige discussie één categorie hoger geplaatst of buiten kampioenschap geplaatst.
- Indien er een opmerking gemaakt wordt of indien de wagen wordt afgekeurd, krijgt het team de kans de wagen toch reglementair te maken (in het rennerspark!) en alsnog opnieuw aan te bieden bij de keuring.
- Eenmaal startpositie ingenomen mag er niet meer gesleuteld of van plaats gewisseld worden. Alleen met toelating van de officiële van EACB kan er nog iets worden gedaan.
- Na afvlaggen van de wedstrijd behoud EACB het recht hetzij willekeurig of volgens bepaalde structuren enkele deelnemende wagens aan de kant te zetten voor een onaangekondigde controle van piloot en wagen. Indien zaken worden gevonden welke niet volgens het reglement zijn wordt zijn uitslag geschrapt met inbegrip van zijn startpunten. Controles zullen worden gedaan!!
- Tegen de beslissingen van organisatie, wedstrijdleider en koerscommissarissen is geen verhaal mogelijk. Voornoemde kunnen ook niet aansprakelijk gesteld worden voor eventuele ongevallen, diefstal en/of schade aan voertuigen en persoonlijke spullen.
6. Wedstrijd & Kampioenschap;
- Dagindeling:
- 07:30u aanvang keuring. Jeugd tot 8:40u, S en S+ tot 9:25u, de andere tot 11:00u. De inschrijving is van 07:30u tot 11:00u.
- 09u - 9:30u Deel 1 reeks Jeugd
- 9:45u - 11:15u Deel 1 reeks S en S+
- 11:20u - 11:35u Deel 1 reeks Mini Buggy
- 11:45u - 13:15u Deel 1 reeks A, A+ en X
- Pauze
- 13:45u - 14:15u Deel 2 reeks Jeugd
- 14:30u - 16:00u Deel 2 reeks S en S+
- 16:05u - 16:20u Deel 2 reeks Mini buggy
- 16:30u - 18:00u Deel 2 reeks A, A+ en X
- 18:15u - 18:45u Deel 3 reeks Jeugd
De dagindeling kan onaangekondigd aangepast worden als hiertoe noodzaak is. Bv extra water sproeien enz... Het streefdoel blijft om rond 19u te eindigen. (Zolang het daglicht het toe laat.)
- Puntentelling voor alle categorieën. Het is alleen de eerste piloot welke punten verzamelt voor een wagen. Hou hiermee rekening bij inschrijving!! Dit kan in geen geval achteraf worden gewijzigd. Iedere ingeschreven eerste piloot krijgt 5 startpunten. Deze startpunten verhogen naargelang het aantal gestarte wedstrijden.
- Eerste gestarte wedstrijd 5 punten
- Tweede gestarte wedstrijd 6 punten
- Derde gestarte wedstrijd 7 punten
- Enz...
De te behalen wedstrijdpunten aan de hand van de einduitslag worden als volgt verdeeld
- Winnaar 20 punten
- 2de plaats 18 punten
- 3de plaats 16 punten
- 4de plaats 14 punten
- 5de plaats 12 punten
- 6de plaats 10 punten
- 7de plaats 9 punten
- 8ste plaats 8 punten
- 9de plaats 7 punten
- 10de plaats 6 punten
- 11de plaats 5 punten
- 12de plaats 4 punten
- 13de plaats 3 punten
- 14de plaats 2 punten
- 15de plaats 1 punt
- Voor het kampioenschap worden al deze punten samen geteld. Diegene met het hoogst aantal punten mag zich de kampioen noemen. Bij gelijkheid aan punten zal het totaal aantal gereden ronden van alle wedstrijden doorslaggevend zijn.
- Er zullen door wedstrijdleiders en veiligheidsmensen vlaggen gebruikt worden om u als piloot bepaalde zaken duidelijk te maken, tijdens en na de wedstrijd. Zorg ervoor dat u de betekenis kent en respecteert. Bij niet naleving van deze orders kan een sanctie gaande van "stop & go" tot uitsluiting het gevolg zijn.
- De piloten zijn gebonden aan de instructies van de wedstrijdleider, de baancommissarissen en de mensen van de veiligheid.
- Bij panne blijft iedere piloot in zijn wagen zitten behalve als de veiligheidsmensen hem teken doen uit te stappen of als zijn veiligheid ernstig in gevaar is (bv bij brand).
- Wanneer men wordt afgesleept gebruikt men de aangegeven uitgangen in de rijrichting en houdt de betrokken piloot zijn helm op! (volg de instructies van deveiligheidsmensen)
- Verder geduwd worden (over de finish) in geval van panne door een collega mededinger of door een tractor / jeep van de organisatie geeft geen extra ronde.
- Pilotenwissel zal enkel op een aangewezen plaats en/of standplaats (rennerspark) gebeuren. Onder "Rood" rijdt niemand "op of af" de omloop.
- Voertuigen van de afsleepdienst, sproei tractor en voertuigen van de organisatie hebben altijd voorrang en moeten aan de breedste zijde voorbijgestoken worden, ze zijn op zich een gele-vlag (zie uitleg) situatie. Elke schade aan voornoemde voertuigen door aanrijding is ten laste van de verantwoordelijke piloot ("1e piloot") van de aanrijdende wagen.
- Baancommissarissen en wedstrijdleider hebben het laatste woord.
7. Betekenis van de gebruikte vlaggen;
De baancommissarissen hebben verschillende vlaggen: een gele, rode en blauwe vlag. Deze vlaggen hebben de volgende betekenis:
- Gele vlag
- Geel bewogen: geeft aan dat er een gevaarlijke situatie is ontstaan. Tijdens een geel bewogen vlag mag er ingehaald worden, maar dit dient op een sportieve manier te gebeuren. De aanwijzingen van de baancommissarissen moeten worden opgevolgd.
- Geel NIET bewogen: geeft aan dat er een obstakel op de baan is (bijv. een kilverbord, takelwagen, ...). De aanwijzingen van de baancommissarissen moeten worden opgevolgd.
- Rode vlag
- De wedstrijd wordt stilgelegd omdat er een gevaarlijke situatie is ontstaan. U moet op een veilige manier stoppen (NIET bruusk stoppen).
- Het kan niet dat u meerdere baancommissarissen onder een rode vlag voorbijrijdt.
- Het negeren van de rode vlag zal automatisch leiden tot een zwarte vlag of tot het achteruit plaatsen van de betreffende wagen tot waar de wedstrijdleider het nodig vindt!
- Blauwe vlag
- Bij een herstart steken de baancommissarissen hun blauwe vlag omhoog. Dit is een aanduiding voor de wedstrijdleider dat de baan vrij is en dat er kan gestart worden.
De wedstrijdleider heeft nog enkele extra vlaggen.
- Zwarte vlag
- Deze kan omwille van verschillende redenen worden gegeven (onsportief rijgedrag, technisch zwart, ...).
- U moet bij de wedstrijdleider stoppen en u zal een korte uitleg krijgen over de begane inbreuk en nadien de bijhorende sanctie. Nadien kan u uw wedstrijd verder zetten.
- Krijgt u deze zwarte vlag meerdere keren voor dezelfde feiten, kan u definitief worden uitgesloten.
- Vlag half zwart, half wit.
- Dit is een waarschuwingsvlag. Krijgt u deze vlag te zien, moet u niet stoppen en mag u uw wedstrijd verder zetten.
- Krijgt u deze vlag 2x voor hetzelfde, zal dit leiden tot een zwarte vlag!
- Zwart vlag met oranje bol:
Technische zwarte vlag. Deze vlag wordt getoond, NOOIT gezwaaid.
- Belgische vlag
Startvlag
- Zwart-wit geblokte vlag (finish vlag)
Einde van de wedstrijd.
8. Startprocedure.
- Startplaatsen van 1 tot en met 20 worden voorzien aan de hand van genummerde bordjes welke in twee rijen worden geplaatst (paar - onpaar).
- Klaarzetten voor de start van uw eerste reeks gaat als volgt:
- De eerste start van de eerste wedstrijd van het jaar worden de plaatsen ingenomen volgens de eindstand van het kampioenschap van het vorige jaar. Dit betekend dat de piloot welke bijvoorbeeld het vorige jaar 5de eindigde zijn wagen aan bordje 5 plaatst. Nieuwe piloten binnen de categorie en zij die buiten de geselecteerde plaatsen eindigden sluiten aan na de twintigste plaats.
- De jeugd plaatst zich op twee rijen bij het bordje overeenkomend met zijn einduitslag. Het trekken van een startnummer komt hiermee te vervallen.
- Van de S klasse plaatsen de eerste 10 zich aan de onpare kant en de eerste tien van de S+ klasse plaatsen zich aan de pare kant. Alleen eerste wedstrijd!!
- Ook bij de A, A+ en X klasse gaan we zo tewerk. A klasse plaatst zich aan de onpare kant, A+ aan de pare kant en de X klasse uitzonderlijk in het midden. Zij zullen bij de start eerst de startwagen mogen volgen. Alleen eerste wedstrijd!!
- Vanaf de tweede start en alle daaropvolgende wedstrijden wordt er gestart volgens de algemene uitslag van de vorige reeks of wedstrijd. Dit betekend dat de vijfde in de algemene uitslag zich plaatst aan bordje 5 ongeacht zijn klasse. De algemene uitslagen zullen ter beschikking zijn aan het tentje van EACB.
- Klaarzetten voor de start van uw tweede reeks gaat voor de eerste twintig volgens de algemene uitslag van de eerste reeks. De andere (+ 20) sluiten gewoon aan.
- De startplaatsen zullen worden gecontroleerd.
- Eerste ronde rijden we nog steeds achter de startwagen en mag er niet worden ingehaald voor de startvlag word gezwaaid!! Tenzij bij panne voorgaande wagen. Hierop zal controle zijn!! Bij de start mag men wel aanschuiven tot bij zijn voorganger. Voorbeeld: startplaats vijf is niet bezet, dan mag de wagen op plaats zeven aansluiten bij de wagen van plaats drie enz....
- Van deze startprocedure kan uitzonderlijk worden afgeweken bij speciale (niet standaard) crossen. Dit zal tijdig worden medegedeeld.
9. Procedure herstart na een rode vlag.
- De baancommissarissen steken hun blauwe vlag omhoog. Dit geeft aan dat de baan veilig is en dat er kan worden gestart.
- De wedstrijdleider gebruikt de Belgische vlag om de herstart te geven. De baancommissarissen gebruiken de gele vlag om de start te geven.
- Vlaggen naar onder = Start
10. Enkele belangrijke regels, afspraken en sancties.
- Elke sanctie dat wordt gegeven, telt voor de wagen (m.a.w. het ganse team).
- De rijdersbriefing is verplicht voor alle piloten.
- Op het rennerskwartier rijdt u stapvoets (= 5 km/u).
- Indien u betrapt wordt op het niet naleven van deze regel:
- 1ste keer: 5 strafronden;
- 2de keer: 10 strafronden;
- 3de keer: definitief uitgesloten.
- De stoflamp van uw wagen moet de volledige wedstrijd branden. Indien deze niet werkt, zal dit door de wedstrijdleider meegedeeld worden.
- Het negeren van baancommissarissen wordt op volgende manieren bestraft:
- 1ste keer: 5 strafronden;
- 2de keer: 10 strafronden;
- 3de keer: definitief uitgesloten.
- Het moedwillig uitrijden van andere wagens, wordt onmiddellijk bestraft:
- 1ste keer: 10 strafronden
- 2de keer: uitgesloten voor die bepaalde wedstrijd/manche (voor de meer urenwedstrijd kan u voor een bepaalde tijd worden uitgesloten).
- Vanaf het ogenblik dat de wagen zich op het parcours bevindt, dient de piloot STEEDS zijn helm te dragen.
- Het is niet toegelaten de wagen te verlaten tijdens de wedstrijden (ook niet onder een rode vlagsituatie), behalve indien anders aangegeven door de baancommissarissen.
- Het is ten strengste verboden om met korte mouwen en/of korte broek te rijden.
- Het dragen van een nekbescherming is verplicht.
- Toeschouwers, mekaniekers, ... worden NIET vervoerd in de crosswagen!
- Voor toeschouwers, mekaniekers, supporters, ... is het TEN STRENGSTE VERBODEN het parcours tijdens de wedstrijden te betreden. Indien er een zwaar incident is gebeurd, mag er max. 1 persoon, na toelating van de wedstrijdleider, het parcours betreden.
- De piloot/piloten zijn gedurende de volledige wedstrijddag verantwoordelijk voor hun entourage (supporters, mekaniekers, ...). Indien deze zich niet houden aan dit reglement, vechten, onbeleefd gedrag vertonen tegen de baancommissarissen, jury, organisatie of de wedstrijdleider, zal het team gesanctioneerd worden.
- Enkel bij technische panne voor de start wordt het inschrijvingsgeld met overleg met de organisatie terugbetaald (Afhouding van €15 administratie). Eens gestart en de telling gepasseerd vervalt het voornoemde recht.
11. Reglementen Mini buggy's EACB
De Mini buggy's rijden een volwaardig kampioenschap zoals alle andere categorieën.
1. Algemeen
1.1. In deze klasse rijden uitsluitend voertuigen éénzitter frames met carrosserieën welke speciaal voor de autocross ontworpen zijn en waarvan het silhouet geen gelijkenis vertoont met een in serie vervaardigde auto.
2. Piloten en begeleiders
2.1. Deelname in deze klasse kan vanaf de leeftijd van 6 jaar. Vanaf het jaar dat de piloot 12 jaar wordt, mag dat jaar uitgereden worden ook al is de piloot 12 jaar bij de eerste cross.
2.2. De ouders en/of voogd (begeleiders) MOETEN begeleiding geven tot en met de voorstart. Hierna moeten zij zich begeven achter de omheining.
3. Veiligheidsconstructie
3.1. Onderstaande tekeningen geven de minimale buisdiktemeters en vorm:
3.2.Alle buizen moeten volledig afgelast zijn.
3.3. De dakplaat moet van staal zijn. De dakplaat moet een minimale dikte hebben van 1,5 mm. De dakplaat moet vast gelast worden aan de 2 hoofbeugels en de daartussen gelaste dwarsverbindingen.
3.4. De bodemplaat moet van staal zijn en een dikte hebben van minimaal 1,5 mm. De bodemplaat moet deugdelijk vast gelast zijn van de pedalenbuis A tot aan dwarsverbinding B. Vanaf de dwarsverbindingsbuis B moet een metalen plaat gemonteerd worden middels een deugdelijke las of lip/schroefverbinding tot de dwarsverbindingsbuis C (staal dikte 1.5 mm / metaal dikte 2.0 mm). De bodemplaat moet geheel gesloten zijn vanaf de pedalenbuis A tot de dwarsverbindingsbuis C.
3.5. Het voorraam moet worden voorzien van gaas van minimaal 2 mm dik en met mazen van maximaal 40x40 mm of 50x25 mm.
3.6.Aan de zijkanten moet een gaaswerk met gaten van maximaal 40x40 mm of 50x25 mm gemonteerd zijn. Dit gaaswerk moet gemonteerd worden met 2 geblokkeerde scharnieren en een deugdelijke sluiting, deze moet van buitenaf ook open te maken zijn. Het gaaswerk moet de gehele zij instap afschermen.
3.7. Wielbasis: maximaal 1500 mm (gemeten op hart wiel) 3.8.Spoorbreedte voor: maximaal 1200 mm (gemeten buitenkant band). Spoorbreedte achter: maximaal 1300 mm (gemeten buitenkant band).
4. Veiligheid/stoel/gordel
4.1. Een goed passende stoel met hoofdsteun is verplicht.
4.2. Een Polyester/composiet stoel moet voorzien zijn van een stalen stoelframe, dikte van de buis moet min. 15x1,5 mm.
4.3. De stoel moet deugdelijk bevestigd worden op 5 punten.
4.4. Minimaal een 5-punt veiligheidsgordel met, veiligheidssluiting voorzien van heupen schouderverstelling met haakbevestiging en oogbouten. De gordel moet voldoen aan de ECE/EEC norm. Het vijfde punt moet bevestigd worden aan de dwarsverbinding B van de rolkooi. De maat van deze buis (dwarsverbinding B) moet minimaal 22 x 1.5 mm zijn. Alle andere gordelpunten moeten bevestigd zijn aan een buis die over de gehele lengte voldoet aan de minimale maat van 25 x 3 of 30 x 2 mm. De backstage gordel geleidingbuis moet over de gehele lengte voldoen aan een minimale maat van 25 x 3 mm. (gordelogen moeten deugdelijk gelast zijn). De backstagegordels mogen gelust worden om een buis van 25 x 3 / 30 x 2 mm.
4.5. De verplichte hoofdstroomschakelaar moet zowel van binnen als van buiten uit bediend kunnen worden. Voor wat betreft de buitenzijde moet het bedieningsmechanisme bij de onderzijde van de voorruit/gaas bevestigd zijn
4.6. Een werkende goed zichtbare stoflamp is verplicht (geen reflector).
4.7. Een remlicht is aangeraden.
4.8. De brandstoftank moet afgeschermd worden van het bestuurderscompartiment door middel van een aluminiumplaat van minimaal 1,5 mm. Het motorcompartiment moet middels een metalen gesloten wand van minimaal 1,5 mm dikte volledig van het bestuurderscompartiment afgescheiden zijn.
5. Persoonlijke uitrusting
5.1. Een goed passende onbeschadigde helm met goede sluiting is verplicht, met vizier of stofbril.
5.2. Een race- of cross overall is verplicht.
5.3. Een nekband is verplicht. De nekband moet in goede conditie zijn. Tevens moet de nekband goed aansluiten tussen de helm en de schouder van de rijder.
5.4.Aangepaste kledij: zoals handschoenen en goed schoeisel zijn aangeraden.
6. Het wedstrijdnummer
6.1. Het startnummer moet aan 2 kanten duidelijk zichtbaar zijn door middel van een witte achtergrond en zwarte cijfers met een minimale hoogte van 140 mm x breedte van 80 mm.
7. Motor en aandrijving
7.1. Motor moet zijn: Honda gx200 of een Loncin ptm200.
7.2.Allebei gemonteerd met de originele tank 3,6L, die op de originele punten gemonteerd moet zijn.
7.3.Standaard uitlaat (geen wijzigingen toegestaan).
7.4. Luchtfilter is vrij, maar de voetplaat nr 8 moet behouden blijven (zie onderstaande
tekening). Wordt de carter ventilatie uit het lichtfilter gehaald dan moet dit
opgevangen worden in een catch tank. Voetplaat 8 mag een maximale doorlaat
van 30 mm inwendig hebben.
7.5. Originele carburateur (geen wijzigingen toegestaan).
7.6. De toerenbegrenzer mag verwijderd worden en daarom mogen er strakkere klepveren worden gemonteerd met onderdeelnummer: 14751-ZE1-000 van een Honda gx140. Voor de rest moet de motor origineel blijven!
7.7. De aandrijving naar de achteras wordt verzorgd door een natte centrifugaalkoppeling met een 2:1 reductie (PTM engines).
7.8. Tandwielverhouding 11 tand voor en 54 tand achter, aangedreven door een ketting.
8. Remsysteem/achteras/schokdempers
8.1. Een goed werkende hydraulische rem alleen op de achteras.
8.2. De achteras, minimaal 30 mm, voorzien van kruiskoppelingen of homokineten en er mag geen differentieel gemonteerd worden.
8.3.Rondom wordt er met dezelfde schokbrekers gereden. Type: RFY QR-280 /300.
9. Banden/velgen/spatborden
9.1.Velgen: stalen velgen.
9.2.Velgmaat voor 8 inch en maximale breedte van 160 mm. Velgmaat achter 8 inch en maximale breedte van 170 mm.
9.3.Spatborden op de achterwielen zijn verplicht en moeten deugdelijk bevestigd
worden. Het spatbord moet het gehele wiel voor 50 % bedekken. Het spatbord
moet bestaan uit PE materiaal met een dikte van 2.0 mm.
9.4. Het minimum gewicht van het deelnemend voertuig (exclusief rijder en zijn complete rijdersuitrusting) inclusief alle vloeistoffen welk zich op het moment van de weging nog in het deelnemend voertuig bevinden, moet minimaal 130 kg zijn.
10. Algemene info
De Mini buggy's rijden twee maal 15 minuten en starten om 11:20u voor hun eerste reeks en om 16:05u voor hun tweede reeks.
Inschrijving 10€. Ook een pilotenverzekering is verplicht aan de normale prijs.
Keuring gebeurt bij het klaarzetten voor de start. De
aandachtspunten zijn: de remmen, de gordels degelijk vast, de helm vast en de algemene
veiligheid.
Endurance Autocross België wenst u een veilige en leuke wedstrijd toe!!